Proiectul "REŢEA INTERREGIONALĂ DE FORMARE ÎN SISTEM E-LEARNING A CADRELOR DIDACTICE DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR" se înscrie în coordonatele programului-cadru PNCDI 2007-2013 şi are ca punct de plecare realitatea că instituţiile de învăţământ se confruntă cu numeroase provocări, dar şi cu responsabilitatea cercetării fenomenelor generate de noile tehnologii informaţionale. Internetul şi noile tehnologii au deschis modalităţi inovatoare pentru cercetare şi învăţare prin colaborare interdisciplinară, naţională şi internaţională.
Scopul fundamental al proiectului este acela de dezvoltare şi actualizare a competenţelor cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar prin participarea la un program de formare continuă în sistem e-learning introdus în oferta educaţională a Departamentelor pentru Pregătirea Personalului Didactic.
Ideea proiectului
Formarea continuă a resurselor umane din educaţie, în vederea obţinerii unor efecte durabile (CSNR 2007-2013/Liniile Directoare pentru CEO 2008-2010/Strategia Regională Nord-Est 2007-2013-prioritatea 5), este prioritate strategică a intervenţiei FSE în România, proiectul propus contribuind substanţial in aceasta direcţie. Operaţionalizarea obiectivelor/activităţilor proiectului conduce la implementarea unui program complex de formare în sistem e-learning a cadrelor didactice preuniversitare - ISCED -03.
Experienţa îndelungată şi complexă de formare continuă a cadrelor didactice a condus la constatarea conform căreia programele de formare oferite de Departamentele de Pregătire a Personalului Didactic ar trebui să conţină o diversitate de cursuri şi activităţi, oferite atât în sistem tradiţional, cât şi în sistem e-learning, pentru a le permite profesorilor alegerea unor parcursuri individualizate, în acord cu resursele şi nevoile lor. În acest context, devine necesară conceperea unui model al fomării continue în sistem e-learning, care să răspundă acestor nevoi de delocalizare şi virtualizare a perfecţionării profesorilor. Modelul formării continue în sistem e-learning trebuie să corespundă unor principii: individualizarea şi personalizarea parcursului de formare, construirea multinivelară a conţinuturilor, cooperarea în definirea conţinutului informaţional, interactivitatea funciară în delimitarea referenţialului cunoaşterii, flexibilitatea parcursurilor de formare. Modelul curricular de perfecţionare psihopedagogică propus, aplicabil prin intermediul sistemului Blackboard Academic Suite, răspunde nu numai principiilor de proiectare specifice platformelor educaţionale virtuale, ci oferă şi o modalitate de adaptare a principiilor tradiţionale de proiectare la varianta e-learning.
Specialiştii implicaţi în fomarea continuă a cadrelor didactice au ajuns, de asemenea, la concluzia că o formare e-learning pentru cadrele didactice este posibilă doar dacă există şi infrastructura tehnică necesară participării la aceste cursuri. De aceea, proiectul RIFSE îşi propune să ofere cursanţilor resursele logistice necesare urmării acestor cursuri - computer şi conexiune internet.
Efectele pozitive majore pe care le produce un proiect de formare continuă în sistem e-learning oferă beneficiarilor posibilitatea participării facile şi într-un grad ridicat la cursurile oferite în proiect. Acest sistem de formare determină şi o economie substanţială de timp si de resurse materiale necesare transportului la locul formării, cazării şi hranei, specifice sistemelor tradiţionale de perfecţionare a cadrelor didactice.